Per a qui escriuen els autors de literatura infantil?

Avui s'ha parlat a l'aula sobre un article de Gemma Lluch, professora titular de la Universitat de València del departament de Filologia Catalana en la facultat de Filologia, Traducció i Comunicació. El text que s'ha presentat s'anomena "Per a qui escriuen els autors de literatura infantil?" i d'aquest es pot parlar de molts aspectes:

En primer lloc, quant a les idees claus del text es destaca:
  • Segons Umberto Eco, els escriptors de literatura infantil tenen molt en compte el lector model i això implica seguir les característiques editorials com per exemple ús de coberta més dura, etc.
  • La literatura infantil està marcada per l'edat dels lectors i per una no pertinença al món cultural dels adults.
  • L'autora defèn que no és necessari que la literatura per a infants siga sempre per aprendre, sinó també per gaudir.
  • La literatura infantil considerada com a paraliteratura, pels seus paràmetres usats els quals estan fora de la literatura tradicional.
  • Els infants i els adults no comparteixen la mateixa visió del món, per tant, es poden trobar valors afegits com el didactisme, ensenyar o respondre interrogants i models de conducta.


A més a més, Lluch anomena a l'autora Jaqueline Kerguéno. Aquesta última explica que s'hauria d'entendre millor la psicologia dels infants, ja que d'aquesta manera es poden eliminar els elements negatius que no els enganxen. Aquests poden ser: tema no interessant, el fet de no haver-hi acció al començament, problemes per situar als personatges, referències culturals que els debutants no entenen, perdre el fil de l'acció, etc. D'altra banda, Kerguéno manifesta la importància d'aconseguir que els lectors estiguen lligats a l'heroi.

Per un altre costat, Gemma Lluch planteja la qüestió següent: Com pot el conte adequar-se al lector?
Com explica, a causa de la influència de la televisió i del cinema, el més important és la primera frase, ja que aquesta és la que capta l'atenció als lectors. Així mateix, la interpretació literal del text és un factor a tenir en compte, ja que s'adreça a debutants. Per aquesta mateixa raó, els personatges i les conductes estereotipades faciliten la comprensió lectora i alguns exemples d'aquests poden ser: presentació dels protagonistes i de l'acció a la introducció, lluita entre el bé i el mal, final convencional, etc.


Com a conclusió cal destacar que la literatura infantil ha de ser compartida i rebuda com a una manera de diversió i gaudir. Per això s'han d'aconseguir aspectes com l'oblit del menyspreu, eliminar prejudicis sobre el plaer amb la lectura i sobretot, no oblidar mai que els infants són diferents entre ells, i per tant, tindran sempre gustos distints relacionats amb la literatura.

Resultat d'imatges de children reading


Comentarios

Entradas populares de este blog

El conte embastat

Ajudar als nens a esdevenir LECTORS

LA LITERATURA