Conferència Ana Ballester

Com fer lectors de poesia?

Anna Ballester és professora d'Educació Secundària, contacontes i especialista en literatura infantil i juvenil. Ha impartit molts cursos de formació del professorat sobre animació a la lectura, dramatització de biblioteques i dramatització. L'any 2009 va publicar el seu primer llibre: Poemania, guia pràctica per a fer lectors i lectores de poesia. Aquesta obra té l'objectiu de proporcionar recursos i estratègies per incitar pares, mares i docents a seguir jugant i a redescobrir el plaer de llegir i escriure poemes. 

En aquest cas, Ballester acudeix a la Universitat d'Alacant per parlar-nos d'aquesta obra. Comença explicant la importància del docent en la societat, ja que aquest repercuteix exageradament en els alumnes. Per aquesta raó, la docència ha de ser una professió viscuda amb passió, dedicatòria i vocació.

"Amor i poesia cada dia" diu Anna Ballester. Seguint les paraules de l'autora, aquests factors haurien de ser vitals per a cada dia i a més, prenen un paper important a l'escola. Per una part, l'amor és la relació amb els alumnes, els quals es veuen reflectits amb el mestre, aquella persona que els parla, els mira. En aquest sentit, l'autoestima és l'ingredient més important per a poder evolucionar. D'altra banda, pel que fa a la poesia, ofereix una altra manera de veure el món, per tant, ha d'estar cada dia al nostre costat.

Ballester proposa introduir la poesia a través de jocs, com per exemple fer un llibre en poemes que han fet els xiquets amb frases que rimen i que siguen accions quotidianes (Per favor! Que la camisa fa pudor!).

La poesia per què? 

Perquè es important per a la vida dels xiquets, ja que naixen escoltant  cançons que rimen. Així mateix, es coneix com a alguna cosa natural de les persones que s'ha de transmetre, ja que si no es fa, deixarà de ser-ho. Ballester explica que hem de descobrir i jugar amb les paraules per a descobrir el plaer que ens donen. A més a més, aquestes poden canviar per a bé o mal depenent de l’estat d’ànim, per tant tenen molt de poder.

La poesia també aprofita per a descobrir la funció poètica del llenguatge, per a expressar els sentiments, ajuda a reivindicar alguna cosa, entre altres. En suma, els escrits en vers són més fàcils de recordar i ajuden a aprendre el ritme (agudes, planes, esdrúixoles) i  modifica el pensament. En fi, com diu l'autora, "la poesia ens fa més humans, més sensibles".

D'altra banda, cal destacar la importància dels mediadors de la poesia, ja que aquests són aquells que transmeten el text poètic al receptor, i en el cas dels docents, els xiquets i xiquetes. El mediador ha de tindre característiques com: ser un model de lectura en veu alta per a captar l’atenció dels xiquets i seduir-los, així com tindre empatia, amb relacions afectuoses, creadors de clima de respecte, entre altres.

Reinventar l'escola cada dia, per això ha de ser tot molt divertit (Anna Ballester). En aquest sentit, l'autora ens presenta la seua obra Poemania, guia pràctica per a fer lectors i lectores de poesia (2009) d'una manera molt divertida: jugant. Realitzem tres activitats:
  • Activitat 1: llegir d’esquena per a practicar la vocalització i el to perquè ho entenguen tots.
  • Activitat 2: treballar l’entonació neutra, exclamació i interrogació. Si es practiquen totes les entonacions, també el podem utilitzar per a memoritzar el poema.
  • Activitat 3: Anna Ballester té 7 sobres amb una emoció cada un. Cada grup ha de llegir el poema amb eixa emoció. 
Per acabar, destacar la poca rellevància de la poesia en el dia a dia. Com demostra Anna Ballester, aquest gènere literari aporta molts beneficis que hem d'aprofitar, per tant, hem de tindre'l present constantment. Potser siga el moment de canviar l'enfocament de l'educació, passar-ho bé, gaudir, sensibilitzar-nos: poesia.

Comentarios

Entradas populares de este blog

El conte embastat

Ajudar als nens a esdevenir LECTORS

LA LITERATURA